شنبه الی پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۲۱
تهران، راه‌آهن، ۲۰ متری جوادیه، نبش کوچه میرتقی موسوی، طبقه فوقانی داروخانه مرکزی جوادیه

جرمگیری دندان و تمام دانستنی های آن

جرمگیری دندان و تمام دانستنی های آن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دندان های شما زرد رنگ شده و یا احساس کنید یه لایه نازک روی آن را پوشانده است و این امر معمولا در افرادی که مبادرت به کشیدن سیگار و قلیان و یا مصرف بالای قهوه  چای دارند بیشتر دیده می شود.
دلیل تشکیل جرم چسبیدن پلاک های میکروبی به رنگ زرد یا سفید همراه با بزاق بر سطح دندان است که معمولا با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان هم از بین نمی رود و بایستی برای از بین بردن آن اقدام به جرمگیری  با استفاده از دستگاه تخصصی اولتراسونیک نمود.

متاسفانه امروزه با توجه به تبلیغات نادرست به وجود آمده با عناوین جرمگیری دندان در منزل و … و استفاده از مواد شیمیایی این مواد باعث از بین رفتن مینای دندان و به وجود آمدن مشکلات جبران ناپذیری برای دندان ها می گردد.

شاید ساده ترین و بارزترین مثال برای تشبیه جرم دندان‌ها، مثال کتری‌های خانگی باشند. آهکی که در داخل بدنه کتری‌ها سخت می‌شوند، همچون جرم‌های روی دندان‌ها هستند. برای تمیز کردن آن‌ها، تنها آب و وسایل شوینده کافی نیست و باید حتماً از ابزارآلات دیگری استفاده کرد

جرم دندان بیشتر در کدام قسمت ها تشکیل می شود:
جرم دندان در بخش‌هایی که محل خروج بزاق هستند ونیز بخش هایی که مسواک کمتر به آن می‌رسد و تمیز کردن آن بخش‌ها سخت‌تر است، بیشتر تشکیل می‌شود و معمولا  در امتداد لثه و بخش‌هایی از دندان که پر شده‌اند و یا قسمت داخلی دندان ها بیشتر شکل می گیرد.

به یاد داشته باشید اگر از جرم‌گیری دندان‌ها غافل شوید، نه تنها به دندانهایتان آسیب می زنید و باعت پوسیدگی در قسمت هایی که جرم تشکیل شده می گردد  باعث ایجاد بیماری‌های لثه و تحلیل لثه و استخوان نیز خواهد گردید.
شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که جرمگیری دندان با چه دستگاهی و به صورتی انجام می گیرد:
دستگاه‌های اولتراسونیک رایج‌ترین دستگاه‌های جرم‌ گیری دندان‌ ها هستند. اولتراسونیک از انواع ابزارهای فراصوتی در دنیای پزشکی است که با ارتعاشات آن، می‌توان کارهای متفاوتی را انجام داد. ارتعاشات قلم اولتراسونیک باعث کنده شدن بخش‌های سخت شده پلاک‌های دندانی می‌شود و به سادگی جرم‌گیری انجام می‌شود. برای جرم‌گیری با دستگاه اولتراسونیک باید سر دستگاه سرد نگه داشته شود و آب روی دندان‌ها برای شستن پلاک‌ها، اسپری شود.

جرمگیری دندان
دندانپزشک دکتر عاطفه حکمتی

 

آیا جرم‌گیری مینای دندان را از بین می‌برد؟


متأسفانه باور غلطی در بین عموم مردم وجود دارد که جرم‌گیری موجب از بین رفتن و نازک شدن مینای دندان می‌شود. این در حالی است که دستگاه‌های جرم‌گیری تنها توان برداشتن جرم‌های دندانی را دارند و به هیچ عنوان آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کنند. این افراد اگر از معایب جرم روی دندان آگاهی داشته باشند، به هیچ عنوان جرم‌گیری را مضر تلقی نمی‌کنند. جرم‌های دندانی نه تنها باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، بلکه لثه و بافت‌های لثه را تخریب می‌کنند و باعث ایجاد تحلیل لثه و در نهایت، لق شدن دندان‌ها می‌شوند.

علت حساسیت دندان‌ها بعد از جرم‌گیری

 گاهی بعد از جرم‌گیری دندان‌ها، حساسیت دندانی ایجاد می‌شود. شاید تصور کنید که بخشی از مینای دندان شما از بین رفته است و به همین دلیل نسبت به سرما و گرما، دچار حساسیت دندانی شده‌اید. نگران نباشید. این روند کاملاً طبیعی است. بعد از چند روز شاهد کمتر شدن حساسیت دندانهایتان خواهید بود. دلیل ایجاد این حساسیت، درواقع از بین رفتن بخش سنگینی از جرم‌های دندانی در امتداد لثه بوده است که با برداشتن آن‌ها، بخش‌هایی از ریشه دندان‌ها، به محیط بیرون اکسپوز می‌شود. درواقع ریشه دندان‌ها با محیط، ارتباط کوچکی برقرار می‌کنند که منجر به ایجاد حساسیت دندانی تا چند هفته خواهد شد.

جرم گیری دندان
دندانپزشک دکتر عاطفه حکمتی

 

یکی از سوالات متداول در مورد جرمگیری دندان این است که معمولا هر چند وقت یکبار انجام می گیرد؟
این موضوع بستگی به دندان های هر فرد و مواد معدنی موجود در بزاق فرد و مواد غذایی مورد استفاده (افراد سیگاری و یا افرادی که قلیان و پیپ مصرف می کنند و یا اشخاصی که مصرف بالای قهوه و چای دارند در دوره های زمانی کمتری باید اقدام به جرمگیری نمایند) و ممکن است در فردی لازم باشد تا در مدت زمان کوتاهتری برای جرمگیری دندان اقدام شود و بالعکس. اما به طور کل توصیه می شود حداقل یکبار در سال برای جرمگیری دندان زیر نظر دندانپزشک مجرب اقدام نمایید.
و در نهایت اینکه جرمگیری علاوه بر بالابردن بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندانها و کاهش بیماری ها و التهابات لثه باعث روشن تر شدن و زیبایی دندان ها نیز می گردد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.